Spalio 13 ir 22 dienomis vyko tęstiniai mokymai TŪM II „Kompetencijų stiprinimas skaitymo skatinimo, raštingumo didinimo srityse“, skirti pedagogams, bibliotekininkams bei švietimo specialistams, siekiantiems ugdyti ne tik skaitymo įgūdžius, bet ir sąmoningą požiūrį į tekstą bei informacijos suvokimą.
Mokymus vedė lektorius Aivaras Pranauskas – skaitymo efektyvumo, greitojo mokymosi bei asmeninio tobulėjimo treneris, daugelio mokymų ir seminarų autorius. Jo patirtis grindžiama praktiniais metodais, padedančiais lavinti dėmesio koncentraciją, atmintį ir informacijos apdorojimo greitį.
Mokymai prasidėjo nuo kiekvieno dalyvio skaitymo greičio ir produktyvumo įsivertinimo – tai tapo startu individualiam tobulėjimo keliui. Dalyviai dirbo su realiomis knygomis, mokėsi atpažinti svarbiausius žodžius tekste, lavino periferinį matymą bei netradiciškai skaitė – pasirinkdami tik vieną jungtuką ar sekdami tekstą akimis be vidinio kalbėjimo.
Lektorius dalyviams išdalino paruoštus segtuvus su pratimais, tarp kurių buvo ir garsiosios Schulte lentelės – tai specialūs kvadratai su atsitiktiniais skaičiais ar raidėmis, skirti dėmesio platumui, greitam matymo laukui ir reakcijos greičiui lavinti. Be to, dalyviai skaitė iššūkių kupinus tekstus: kai raidės buvo supainiotos, pusė jų nutrinta ar net visas tekstas apverstas aukštyn kojomis. Tokie pratimai padėjo lavinti gebėjimą „pamatyti visumą“, o ne tik pavienius žodžius.
Antroji mokymų diena prasidėjo nuotaikos ir energijos įsivertinimu, aptariant, kaip šios būsenos daro įtaką kasdieniam darbui ir gebėjimui susikaupti. Dalyviai dalijosi įžvalgomis iš pirmosios dienos, toliau dirbo su Schulte lentelėmis bei analizavo, kaip pagerėjo jų rezultatai.
A. Pranauskas pristatė teorinę dalį apie „ribotus įsitikinimus“ – mintis, kurios dažnai trukdo tiek vaikams, tiek suaugusiems tobulėti („Aš skaityčiau greičiau, bet…“, „Aš visko neprisimenu…“). Pasak lektoriaus, sąmoningas skaitymas prasideda nuo įsitikinimų peržengimo ir naujų strategijų taikymo praktikoje.
Vėliau vyko dar viena praktinė užduotis – skaitymo greičio testas: dalyviai turėjo per keturias minutes perskaityti 25 puslapius pasirinktos knygos, siekdami užfiksuoti kuo daugiau žodžių bei gebėti nurodyti veikėjus, vietą ir siužetą. Taip buvo lavinamas gebėjimas greitai, bet tikslingai suvokti tekstą, mažinant skaitymo laiką ir išlaikant supratimo kokybę.
Antroje dienos pusėje lektorius supažindino su racionalaus skaitymo privalumais ir universalia skaitymo sistema, akcentuodamas, kad efektyvus skaitymas – tai ne lenktynės dėl žodžių per minutę, o gebėjimas sąmoningai priimti ir apdoroti informaciją.
Mokymai ne tik praplėtė dalyvių žinias, bet ir padėjo pažvelgti į skaitymą kaip į aktyvų, kūrybišką procesą, kuriame svarbus ne tik greitis, bet ir prasmės atradimas.
Programa finansuojama # NextGenerationEU lėšomis. „Tūkstantmečio mokyklų“ programą įgyvendina Europos socialinio fondo agentūra.
Informaciją ir nuotraukas pateikė Šilalės rajono savivaldybės administracijos „Tūkstantmečio mokyklos II“ kultūros edukacijos koordinatorė Vilma Grigalienė.







